برج آزادی اولین نماد تهران است که گوشهای از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی را به رخ میکشد؛ از قوس بیضیشکل برج که یادآور طاق کسری است تا کاشیکاری فیروزهای دوره صفوی و بادگیرهای یزد (شیارهای بالای برج) که نگاه هر بینندهای را به خود خیره میکنند. ساخت این سازه ۶۳ متری از سال ۱۳۴۸ شروع شد و در سال ۱۳۵۰ به پایان رسید و بهمناسبت جشنهای ۲,۵۰۰ ساله شاهنشاهی احداث شد. برج آزادی به مناسبت یادبود جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شد که به نام برج شهیاد آریامهر معروف بود و پس از انقلاب اسلامی به برج آزادی تغییر نام یافت. معماری شگفتانگیز این اثر باعث شده است که یکی از مهمترین جاهای دیدنی تهران به شمار آید.
برج آزادی در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. جالب است بدانید که در فاصله سالهای ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ تصویر برج روی اسکناسهای ۲۰۰ ریالی ایران چاپ میشد. محوطه زیرین برج به نگارخانه، سالن دانستنیها، سالن ایرانشناسی، موزه، کتابخانه و… اختصاص دارد. با توجه به تعداد زیاد سالنها و موزههای طبقه زیرین برج میتوان به این نتیجه رسید که کلیه فضاهای موجود طوری طراحی شدهاند که بیشتر جنبه نمایشگاهی داشته باشند.
حکومت پهلوی از سال ۱۳۳۹ تصمیم گرفت بنای یادبودی در مدخل غربی تهران (سه راه مهرآباد) بسازد. در ابتدا قرار بود بنایی بهشکل طاق نصرت ساخته شود؛ اما با تخصیص اعتبارات اعلام شد که طرح طاق نصرت عظمت کافی را ندارد. تا اینکه در شهریور سال ۱۳۴۵ طی فراخوانی در روزنامهها، از معماران دعوت شد تا طرحهای خود را ارسال کنند. سرانجام از بین معماران ایرانی، طرح حسین امانت از دانشگاه تهران برنده شد. او که در آن زمان یک دانشجوی ۲۴ ساله بود، مامور ساخت میدانی در پایتخت شد که نمادی برای ایران مدرن باشد و علاوه بر تاثیر بصری، پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری این مرزوبوم را نیز نشان دهد. کار ساخت برج آزادی در ۱۱ آبان ۱۳۴۸ آغاز شد که ۲۸ ماه طول کشید تا اینکه در ۲۴ مهرماه ۱۳۵۰ با حضور ۳۰۰۰ مهمان داخلی و خارجی افتتاح شد. در روز افتتاحیه، برای نخستین بار از منشور کوروش رونمایی شد تا این منشور ۲۵۰۰ ساله پیوندی میان تاریخ باستان ایران و وضعیت رو به توسعه آن زمان کشور باشد. این برج که از تلفیق طاقهای معماری قبل و بعد از اسلام بود، با گذر زمان به نماد شهر تبدیل شد.
پس از افتتاح برج آزادی، مسئولیت نگهداری آن به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همین روند ادامه یافت و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. در حال حاضر، مسئولیت اداره برج را بنیاد رودکی بر عهده دارد.همه آنچه که بهعنوان مجموعه فرهنگی برج آزادی میشناسیم، بهیکباره در سال ۱۳۵۰ ساخته نشد و فقط شامل ساختمان برج و بخش زیرزمین میشد.
دولت وقت در سال ۱۳۵۳ تصمیم گرفت موزهای زیر فضای میدان و برج آزادی در عمق ۱۵ متری بسازد و از همین رو طراحی آن به حسین امانت سپرده شد که نتیجه آن موزهای پیشرفته مجهز به بخشهای سمعی و بصری بود. از آنجا که در جریان تظاهراتها و مبارزات انقلاب ایران، مردم برای تجمعهای مختلف از این میدان استفاده میکردند، نام آن پس از پیروزی انقلاب به میدان و برج آزادی تغییر کرد. از سال ۱۳۵۷ تاکنون، این میدان بهعنوان محلی برای اجرای برنامههای مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شده است. برج آزادی از سال ۱۳۹۲ با وضعیت تخریبی نگرانکنندهای دستوپنجه نرم میکند.
معماری برج آزادی
میدان و برج آزادی از معماری و طراحی منحصربهفردی برخوردار است و در طراحی آن سعی شده است از المانهای معماری ایرانی همچون بادگیر، باغ ایرانی، چهار طاقی، کاربندی و انواع کاشیکاری استفاده شود. میدان آزادی با مساحت ۵۰ هزار متر مربع، زمینی بهشکل بیضی دارد که بنای برج در امتداد محور شرق – غرب و در حدود یکسوم شرقی آن واقع است. معمار این بنا تلاش داشته است تا گذشته درخشان تاریخ ایران را در این سازه حیرتانگیز متبلور کند تا هر کسی که به ایران میآید، با دیدن برج آزادی به عمق فرهنگ این سرزمین پی ببرد.
رج آزادی ۶۳ متر طول و ۴۵ متر ارتفاع از سطح زمین دارد و از چهار طبقه تشکیل شده که دارای دو راه پله با ۲۸۶ پلکان و دو آسانسور است. در ساخت این اثر از ۲۵ هزار قطعه سنگ مرمر جوشقان اصفهان و ۹۰۰ تن آهن استفاده شده است. درهای اصلی برج آزادی از سنگ گرانیت همدان ساخته شده و سنگهای طبقه همکف و همچنین طبقات برج نیز از معدن مروارید کردستان استخراج شدهاند. بنای برج از یک هندسه مربع مستطیلی تشکیل شده است که ۱۶ ضلعی شده و در آخر به یک گنبد منتهی میشود که از داخل برج قابلمشاهده است. شکل ظاهری برج آزادی از ترکیب دو جفت قوس بزرگ تشکیل شده است که به هم میرسند و سازه بزرگ سفیدرنگی را به وجود میآورند. این سنگهای سفید نمای ساختمان، با شیارهای فیروزهایرنگ تقسیمبندی شدهاند. برج آزادی دارای چهار نما است که هر دو نما با هم متقارن هستند.
تزیینات و مقرنسکاریهای زیبایی نیز در وسط طاق اصلی به کار رفته است که آن را چشمنواز و دوستداشتنی کرده است. خطوط موازی و کشیده پایهها با الهام از سبک معماری هخامنشی هستند؛ قوس اصلی وسط برج، طاق کسری دوره ساسانی را در ذهن تداعی میکند و قوس شکسته بالایی آن با استفاده از معماری پس از اسلام طراحی شده است. آبنما و فوارههای میدان نیز نمودی از باغهای ایرانی هستند. رسمیسازیهای بین این دو قوس، از گنبد مساجد ایران الهام گرفته است. ضمن اینکه کاربندیهای قسمتهای مختلف مجموعه و طبقات برج با الهام از کاربندیهای دوره اسلامی هستند.
طراحی برج آزادی رابطه تنگاتنگی با میدان آزادی دارد که در طراحیها و چمنکاری آن مشهود است. به گفته حسین امانت، طراح برج، بهدلیل نزدیکی بنا به فرودگاه مهرآباد امکان افزایش ارتفاع آن به بیشتر از ۴۵ متر وجود نداشت و برای اینکه افراد هنگام رفتن بهسمت برج احساس کنند که به طرف بالا میروند، یک سرازیری در میدان آزادی ایجاد کرد تا کسانی که از جانب فرودگاه مهرآباد وارد میدان میشوند، در مسیری شیبدار حرکت کنند. جذابیت برج آزادی فقط به نمای بیرونی آن خلاصه نمیشود و فضای داخلی آن نیز حیرت هر بینندهای را بههمراه دارد. دو طبقه از برج در بالای قوس طاق اصلی و زیر گنبد قرار گرفتهاند که دسترسی به آنها با آسانسور میسر است.
طبقه بالا، گنبدی از بتن سفید دارد که مزین به مقرنسکاری و کاشیکاریهای فیروزهای و معرق ایرانی هستند. استفاده از بتن سفید در آن زمان کار جدید و مدرنی در ایران بوده است. یکی از جالبترین ویژگیهای برج آزادی این است که فضاهای مختلف برج محدود نشدهاند و از طریق روزنه و شکاف با سایر بخشها و حتی آسمان و بیرون از برج، ارتباط بصری دارند. به این ترتیب؛ هروقت به بالای سرتان نگاه کنید، فضا و روزن کوچکی به طبقه بالایی خواهید دید که در همه طبقههای برج به چشم میخورد و به شیوههای مختلفی به فضاهای بالاتر میرسند.